Vo svete je podľa vlády bezplatné cestovanie pre vybrané skupiny
výnimkou, existuje len v pár štátoch, ako napríklad v Luxembursku.
Zrušenie bezplatného cestovania pomôže podľa návrhu k zvýšeniu vlastných
príjmov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a k zníženiu dotácie
zo štátneho rozpočtu. ZSSK je bez štátneho transferu každoročne
stratová.
Cestovné vo vlakoch dnes pokrýva len 20 % nákladov vlakovej dopravy a tento podiel každoročne klesá. "Zrušením
vlakov zadarmo sa zavedie spoluúčasť dotknutých skupín, pričom stále
budú môcť využívať zľavy (približne 50 %) oproti štandardnému cestovnému," zdôvodnila vláda v návrhu opatrení.
Rekreačné poukazy podľa návrhu vlády ako daňový výdavok nie sú vhodnou
formou podpory, keďže opatrenie má plošný charakter bez ohľadu na výšku
príjmov zamestnanca. Efekt rekreačných poukazov na zamestnanosť a mzdy v
sektore cestovného ruchu nebol podľa vlády výrazný.
"Opatrenie nezvyšuje dostupnosť pre všetky domácnosti, keďže
povinnosť uhrádzať poukaz platí len pre stredné a veľké podniky či
inštitúcie, ktoré už pravdepodobne poskytovali systém benefitov,"
dodal vládny kabinet v zdôvodnení potreby zrušenia. Vláda navrhuje v
oblasti cestového ruchu taktiež zrušiť štátnu agentúru Slovakia Travel
(respektíve zníženie jej výdavkov o 50 %).
V agrosektore vládny kabinet navrhuje zrušiť napríklad úľavu farmárom na
nákup nafty (zelená nafta), znížiť podporu poskytovanú formou štátnej
pomoci a národných podpôr, ako aj časovo posunúť projekt pozemkových
úprav pre už schválené územia.
Dočasne poverená vláda v kapitole Dotácie zároveň navrhuje zrušiť
podporu zníženia koncovej ceny elektriny pre podniky či zrušiť
vzdelávacie poukazy.
V rokoch 2019 až 2021 tvorili podľa vlády verejné výdavky na dotácie 1,4
miliardy eur, pričom veľká časť smerovala do energetiky (najmä na
podporu obnoviteľných zdrojov energie). Za dotácie možno považovať
priame verejné výdavky (876 miliónov eur), daňové výdavky (436 miliónov
eur) či znížené poplatky firiem (116 miliónov eur).